fredag 22. april 2011

Påskegodis




Jeg hadde planer om å lage julekonfekt, da jeg kjøpte nogat og marsipan en gang i desember. Men tiden løp fram meg, så i kjøleskapet har dette nå ligget i ganske nøyaktig 4 måneder… Jula varer helt til påske tenkt jeg, og det gjorde heldigvis datostemplingen også, så jeg bestemte meg for å prøve å lage påskeegg av marsipan og nogat. Jeg søkte på Internett for å finne oppskrifter, og ble tilslutt ledet inn på Odense marcipan sin hjemmeside. Her var det flere gode forslag til påskeegg og annen marsipangodis. Dette så veldig spennende ut, og jeg satte i gang, og påskeegga ble fantastisk gode. Jeg serverte konfekten da vi hadde besøk litt tidligere i påska, og det var mange positive kommentarer, og boksen ble tom… Det er et godt tegn, så nå lager jeg ny porson.






Hjemmelaget påskeegg
400 gram Odense marcipan
100 gram Odense nogat
200 gram lys kokesjokolade.
Evt kakestrøsel

Skjær lange flak av marsipanen og nogaten med en ostehøvel.
Legg en skive nogat på en skive marsipan, og rull disse sammen som en pølse, og del de på midten. Form delene som kuler eller egg og legg de på et fat.

Smelt sjokoladen over vannbad eller ved svært lav varme.
Rull kulene i sjokoladen, "fisk" de opp med en gaffel og legg eggene på et matpapir. Strø evt litt kakestrøssel på før sjokoladen stivner, og sett konfekten inn i kjøleskapet. Påskekonfekten er klare for å komme i koks etter ca 15 min i kjøleskap.

LYKKE TIL!

1 kommentar: